Treinbegeleiders en klantvriendelijkheid

Ach je kan ze er zo uithalen de ex-Sabeniens die zich ooit lieten verleiden door de spoorwegen om treinbegeleider te worden. Wat een verschrikkelijk zwaar contrast bestaat er tussen deze ex-Sabeniens en het andere volk dat via een kruiwagen van nonkel jef en de vakbonden treinbegeleider is geworden. Treinbegeleiders horen bij ontstentenis van een degelijk plaatsbepalingssysteem (in 90% van de treinen - de informatie in de Desiro's komt in de buurt van wat een reiziger tegenwoordig mag verwachten) de halteplaatsen aan te kondigen. Zeker als het een trein betreft die richting luchthaven tuft. Sommige van deze treinen stoppen ook in Diegem en Zaventem (dorp) waar ik gratis mijn auto mag stallen. De haltes aankondigen is tegenwoordig een zeldzaamheid als ze al niet spelletjes zitten te spelen op hun smart-phone of andere pad. 

Vanavond was het weer raak. Je ziet die buitenlanders kijken - Diegem (neen dat is het niet) Zaventem (misschien hier afstappen - oei dat lijkt niet op een luchthaven) Vanavond kon ik één dame waarschuwen voor het afstappen, en kon ik een koppel die wat zoekend waren afgestapt overreden om terug op te stappen. Ze konden zich gelukkig nog een toegang bezorgen via het wijf van de spoorwegen die hen zag terugrennen naar de trein en dan maar meteen besloot om het vertreksein te geven. En dan maar klagen de passagiers hebben zich een toegang geforceerd tot het rijtuig niettegenstaande ik de toegang blokkeerde (veiligheid weet je wel)
Laat mij niet lachen veiligheid. Jullie willen die buitenlanders echt pesten met hun onwetendheid - dat is de trieste waarheid.
Ik weeg wat veel toegegeven - maar probeer mij zo maar eens prematuur de toegang te ontzeggen tot een rijtuig. Dan kunnen jullie zich meteen een paar weken ziek melden. Een bende triestige burgers zijn jullie en ik hoop dat er ooit iemand de moed heeft om een Sabena scenario door te voeren bij de NMBS. We starten dan wel terug met de treinbegeleiders van ex-Sabena - die weten wat klantvriendelijkheid is. En er zullen zeker uitzonderingen zijn - mijn welgemeende excuses aan de zeldzame groep die de vervoersbewijzen controleert en die de haltes aankondigen, kortom de mensen die nog hun werk doen.

Trouwens wat betreft de veiligheid bij de NMBS maak ik mij echt zorgen. Woensdagavond stond er een trein in panne in Brussel-Zuid. Maar de aankondigingsborden bleven gewoon doodleuk aangeven dat het de trein voor X,Y,Z was en dus bleven er maar mensen voor X,Y,Z blijven opstappen. De treinbegeleider had al lang de plaat gepoets - 'Ce train va nul part' Raar genoeg werden er ook nog constant treinen gemeld die op dat spoor zouden toekomen om dan op het laatste ogenblik van spoor te veranderen. Hebben die de medewerkers van de spoorwegen (NMBS, Infrabel) nog wel alles onder controle. Als je ziet wat er allemaal gebeurt, kan je daar sterk aan twijfelen.

Er werden ook treinen gemeld die op tijd zouden aankomen, maar die niet eens waren toegekomen in hun vertrekstation - laat staan dat ze er terug waren vertrokken. S2 richting Leuven - perfect op tijd - maar nooit gereden. Geweldig toch het beleid van Dhr. Cornu/Mw. Dutordoir en dan maar pleiten om de tarieven drastisch op te slagen. Hij zou zich beter hebben bekommerd met de dienstverlening aan de passagier dan was de prijsverhoging automatisch gekomen.